Så kom turen til Bukit Lawang.

Hvis man drømmer om at se rigtig dyb regnskov, så er det her man skal rejse til. Fra lufthavnen blev vi hentet af en driver fra guest houset vi skulle bo i, og det var med stor fryd da aller først ejeren hedder Obi wan, og dernæst bilen vi blev hentet i, nærmest lignede en rumfærge – men det var også det tætteste vi kom på Star Wars. Bilen var fantastisk; stor, ren og med aircon, men det gjorde ikke turen mindre bumlet, og hvad skulle have taget 2 timer, tog 4 timer da store dele af vejen er skyllet væk.

Det er vist ikke en underdrivelse af beskrive guest houset vi boede på Indra Valley Inn som basic – til gengæld, og “nogle” måtte liiige vænne sig til værelserne med myggenet med huller i, koldt vand i bruseren og kakkelakker i rygsækkene igen, men ejeren Obi wan med familie og hele crewet var de sødeste mennesker, og hver aften blev der spillet guitar og sunget.

Efter en slapper dag var det afsted for at se hvad vi var kommet for – regnskoven. Vi havde planlagt et 2 dages trek, og rask gik vi afsted fra morgenstunden på Mortens fødselsdag. Til de som aldrig har været i en regnskov, det er næsten umuligt at forestille sig, når jeg skriver hvor meget man sveder, det er fuldstændig vandvittigt. Efter en stund når alt man går og står i er gennemblødt, da giver man op. Nationalparken Leuser Park som vi var i, er sammen med områder på Borneo, det eneste sted i verden der er orangutanger tilbage, og det var klart dem som var trekkets hovedformål. Vi glædedes over at vores guide kunne fortælle de har stor succes på Sumatra med at få bestanden til at vokse, og ligeledes at der er sat kvoter på udstykningen af regnskoven og plantager med palmeolie-træer. Der gik heller ikke længe før vi så vores første orangutang mor med hendes baby. En fantastisk oplevelse, og det er ikke svært at se udtryk og bevægelser lig vores, deres hjerner er 94% som menneskets. Set tilbage på selve trekket, det kan bestemt ikke beskrives som let, og flere steder var det virkelig stejlt, og vi måtte bruge trærødder og lianer at holde i – vores 2 unger er for seje! Vi så i alt 7 orangutanger, massere af Thomas Leif monkeys (lever kun på Sumatra) gibonner, store veraner og masser af fugle. Om eftermiddagen efter 7 timers trek i saunaen, var vi endelig fremme og der blev badet i floden. Selve overnatningen taler billederne vist for sig selv, men kan vist godt afsløre alle mand ikke fik den bedste søvn den nat. Dagen efter var det mod Buket Lawang igen, på en noget hurtigere, køligere og lettere måde – afsted i store baderinge og afsted det gik ned igennem den brusende flod.

Dagen efter tog Emilie og jeg afsted på Jungle Kayak, også en stor oplevelse og knap så varm. Vi startede med at hoppe bag på hver vores motorcykel og så afsted igennem små grusveje. Fremme ved floden, og snart gik det ellers afsted. En fantastisk måde at opleve regnskoven på, både dyrene og de mennesker som bor og lever af den. På turen, som varede godt og vel 6 timer, fik vi badet, fik dejlig frokost, masser af frugt og fik hilst på en masse lokale som viste os deres gøremål. Turen sluttede præcis samme sted som en stor familieudflugt holdt frokost, og snart stod vi midt i forsamlingen og poserede med dem alle.

Oplevelserne i regnskoven var en oplevelse, at se den tætte skov, og ikke mindst at være sammen med de sjove folk på stedet – men vi må da også indrømme at vi var klar til at komme ud af saunaen for at få lidt frisk luft igen.

Vores allerbedste anbefalinger herfra, helt fantastisk sted, de sødeste mennesker, og fantastiske guider.
Skal du til Buket Lawang, så skal du bo hos http://www.indravalleyinn-bukitlawang.com